Sukcesy

STS działa od grudnia 2008 roku. Od tamtej pory przeprowadziliśmy już kilkadziesiąt akcji i interwencji.

  • W wyniku akcji STS „Zanim porno wciągnie kolejne dziecko” Wydawnictwo Bauer zaprzestało publikowania w wielu milionach swoich pism reklam filmów pornograficznych na telefony komórkowe, jak również zaprzestało sprzedaży pornografii w ramach serwisu Hitmax.pl.
  • W wyniku akcji STS doszło do nałożenia przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji jednej z najwyższych w historii kar na nadawcę programu telewizyjnego za emisję programu, który zawierał treści sprzeczne z moralnością oraz dobrem społecznym, i które mogły mieć negatywny wpływ na moralny rozwój małoletnich.
  • W wynik u działań STS znacznie poprawiły standard ochrony dzieci przed dostępem do pism pornograficznych w największej sieci sprzedaży prasy w Polsce. W akcję włączyła się straż miejska, a część kioskarzy została ukarana mandatami.
  • W rezultacie działań STS zarząd sieci stacji benzynowych zdecydował się poprawić standardy ekspozycji pism pornograficznych, ograniczając dzieciom dostęp do nich.
  • Po naszych interwencjach wiele reklam zostało uznanych przez Komisję Etyki Reklamy za niezgodne z zasadami etyki (m.in. reklamy MediaMarkt, United Picture International, Home.pl, Black etc), co stanowi wskazówkę dla innych reklamodawców. Niektóre reklamy i inne treści zostały wręcz usunięte z przestrzeni publicznej (np. Heyah)
  • Nasze działania wspierało wiele ważnych polskich instytucji, jak np. Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania, Prezes Instytutu Pamięci Narodowej, strażnicy miejscy i inne instytucje.

Stowarzyszenie Twoja Sprawa już obecnie jest najbardziej aktywną organizacją zajmującą się naruszeniami dobrych obyczajów w reklamie.

Poniżej znajduje się lista naszych najważniejszych akcji i istotniejszych interwencji, spisane są one w kolejności chronologicznej.

+Rok 2017 - rozwiń
  • 2017-12Start kampanii “Pornografia szkodzi dzieciom”. Wizyta w programie śniadaniowym TVP 1 “Dzień Dobry Polsko”, udział w audycji “Nocne Światła” Radio Plus, przesłanie raportu do 18 Wydziałów Prewencji oraz 110 Prokuratur w całym kraju.
  • 2017-12 – udział w debacie podczas konferencji pt. “Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią – skala problemu i przeciwdziałanie” 
  • 2017-12udział w konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie ANTY-RAMA oraz Fundację  Narodowego Dnia Życia.
  • 2017-10/12merytoryczne opracowanie raportu “Podsumowanie literatury i badań naukowych wskazujących na negatywne konsekwencje korzystania z pornografii w kontekście ochrony dzieci i młodzieży” oraz prace przygotowawcze kampanii “Pornografia szkodzi dzieciom”.
  • 2017-10Interwencja pismo do Salonu Prasowego Kolporter w Legionowie  w sprawie Ekspozycji prasy pornograficznej.
  • 2017 -11 – Interwencja – pismo do firmy Centrum Usług Skór – But w Łodzi.
  • 2017-10Interwencja – pismo do centrali Kolporter Sp. z o.o. w sprawie Ekspozycji prasy pornograficznej w salonie prasowym w Legionowie.
  • 2017-10 Interwencjapismo do restauracji „Nowa Maja” w Skoczowie w sprawie reklamy eventu z udziałem tancerzy erotycznych. Billboard zawierał treści o podtekście seksualnym.
  • 2017-10Interwencjapismo do Urzędu Miasta w Skoczowie w sprawie reklamy eventu z udziałem tancerzy erotycznych w Restauracji „Nowa Maja”.
  • 2017-10Interwencjapismo w sprawie działań reklamowych i marketingowych klubów nocnych oferujących striptiz w Parku Kulturalnego Stare Miasto w Krakowie.
  • 2017-09Interwencja dotyczących Parku Kultury Stare Miasto w Krakowie pismo w sprawie konsultacji społecznych.
  • 2017-08Skarga do Rady Reklamy w sprawie reklam w serwisie YouTube napoju energetycznego „Zbój”.
  • 2017-08  – Skarga do KRRiT w sprawie filmiku w serwisie Filmweb.pl pt. „Gry, których nie pokażecie rodzicom”.
  • 2017-08Akcja na portalu społecznościowym Facebook w sprawie ekspozycji prasy pornograficznej w salonie pasowym RUCH S.A. w Poznaniu.
  • 2017-06 Interwencja – pismo do właściciela ekranu reklamowego w Łodzi na którym wyświetlana była reklama napoju energetycznego „Ozone”.
  • 2017-06Interwencja pismo do Dyrekcji CH Złote Tarasy w sprawie produktów na stoisku firmy Moiex. Ekspozycja słodyczy (żelków) w kształcie organów płciowych w bezpośrednim dostępie dla dzieci.
  • 2017-05Interwencja – pismo w sprawie plakatów reklamowych firmy Concensus Med.
  • 2017-05 Interwencjapismo w sprawie V Festiwalu Tańca Współczesnego KROK z Krakowa. Informacje przekazano do Dyrektora Teatru im. J. Słowackiego, Marszałka woj. Małopolskiego oraz do wiadomości Ministra Kultury.
  • 2017-05 Skarga do Rady Reklamy w sprawie Instytutu Piękna dr Jasiewicz, Consensus Med.
  • 2017-05warsztaty dla rodziców w Jaktorowie.
  • 2017-04Skarga do Rady Reklamy w sprawie reklamy internetowej sklepu Answear.com.
  • 2017-04Akcja konsumencka w sprawie napoju energetycznego „Tiger”.
  • 2017-04wystąpienie podczas VII Ogólnopolskiego Kongresu Nauczycieli Wychowania do Życia w Rodzinie. 
  • 2017-04wystąpienie podczas seminarium na temat szkodliwych treści w Internecie w Warszawie.
  • 2017-04Akcja konsumencka w sprawie napoju energetycznego Tiger „Sex Hunter” firmy Maspex.
  • 2017-03udział w audycji „Czas Reakcji” w Radiu Szczecin. Temat: reklamy środków na potencję.
  • 2017-03 Interakcjapismo do redakcji portalu LoveKraków.pl w sprawie newsa na głównej stronie o wystawie skierowanej wyłącznie do widzów dorosłych.
  • 2017-03Skarga do Rady Reklamy w sprawie drukarni i agencji reklamowej Banery.eu.
  • 2017-03Apel do Ministra Cyfryzacji w sprawie wykorzystania SMS-ów Premium do zapłaty za usługi naruszające prawo.
  • 2017-02wystąpienie podczas konferencji organizowanej przez Cross-Road pt. „MAXXXimum wolności. Jak pornografia wpływa na Twoje dziecko”.
  • 2017-02Skarga do Rady Reklamy w sprawie billboardu reklamowego sklepu SportOutlet w Krakowie.
+Rok 2016 - rozwiń
  • 2016-12STS składa w Ministerstwie Zdrowia  „Analiza istniejących przepisów prawnych pod kątem ochrony dzieci i młodzieży przed zbyt łatwym dostępem do treści pornograficznych w 2016 roku” przygotowaną w ramach zadania zleconego z zakresu zdrowia publicznego.
  • 2016-12Najwięksi operatorzy telefonii komórkowej w Polsce deklarują chęć współpracy i zaangażowania na rzecz skutecznej ochrony dzieci i młodzieży przed dostępem do treści pornograficznych poprzez telefony komórkowe.
  • 2016-11 –  STS składa zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez właściciela portalu ShowUp.tv, który reklamował się na reklamach zewnętrznych; reklamy znikają z ulic po kilku dniach.
  • 2016-08firma „Orange” prosi STS oraz jego sympatyków o przetestowanie aplikacji ochrony rodzicielskiej i podzielenia się swoimi uwagami przed wprowadzeniem oferty na rynek.
  • 2016-08Prezes Rady Ministrów składa swój podpis pod Narodowym Programem Zdrowia na lata 2016 – 2020 (Rozporządzenie Rady Ministrów), w którym po raz pierwszy pornografia została uznana jako zjawisko zagrażające zdrowiu publicznemu.

Ponadto w roku 2016 STS złożył:

– trzy skargi do Ray Reklamy, z czego dwie uznano za uzasadnione, a jedną wciąż czeka na orzeczenie arbitrów

– trzy skargi do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

– sukcesem zakończyła się interwencja STS w sprawie konkursu Fabryki Farb i Lakierów „Śnieżka”, ekspozycji „prasy dla dorosłych” w jednym ze sklepów sieciowych, a także w sprawie reklam portalu ShowUp.tv na autobusach i taksówkach w Warszawie.

+Rok 2015 - rozwiń

  • 2015 – 12udział w konsultacjach społecznych dotyczących Narodowego Programu Zdrowia.
  • 2015 – 06organizacja międzynarodowej konferencji pt. „Społeczne i rozwojowe konsekwencje pornografii”, która odbyła się w Sejmie RP. Wśród zaproszonych prelegentów wystąpili m. in. Dr Gail Dines – socjolog badająca pornobiznes od 25 lat, dr Donald Hilton, jr. – neurochirurg i badacz m.in. wpływu pornografii na działanie ludzkiego mózgu, John Carr – członek zarządu UK Council on Child Internet Safety.
+Rok 2014 - rozwiń
  • 2014–12 Akcja związana z reklamą zewnętrzną oraz klipem reklamowym firmy LOB, producenta okuć budowlanych  zamków. W wyniku akcji firma zdjęła klip ze swojego profilu na kanale YouTube.
  • 2014–12Przygotowanie i publikacja raportu „Chrońmy dzieci przed pornobiznesem”.
  • 2014–11 W związku z najnowszym klipem reklamującym kartę pre-paid Plus uczestnicy akcji STS masowo wyrażali swoje opinie na profilu facebookowym Polkomtela.
  • 2014–10 Akcja związana z reklamą outdoorową marki House, na której umieszczono zdjęcie pary podczas domniemanego aktu seksualnego. Akcja miała na celu także zwrócenie uwagi na społeczny koszt działań firmy LPP, w tym na fakt warunków pracy w azjatyckich fabrykach szyjących dla LPP. Profil facebookowy firmy odnotował ogromną liczbę memów i komentarzy.
  • 2014–10W reakcji na pismo STS, księgarnia MdM w Warszawie usuwa wystawę nawiązującą do motywów wziętych z pornobiznesu.
  • 2014–10STS wydaje bezpłatny poradnik dla rodziców „Bezpieczne technologie”.
  • 2014–09 Akcja związana z klipem reklamowym napoju „Sprite”, w którym wykorzystano scenę rozbierania nastolatki. Firma Coca Cola nie wyświetlała klipu w dalszej części kampanii.
  • 2014–09 Tłumaczenie i publikacja wersji polskiej filmu dokumentalnego „Pandemia pornografii”. Liczba wyświetleń ponad 111 000 osób.
  • 2014–06 Akcja związana z opakowaniem rajstop dla dzieci jaworznickiej firmy „ Ballerina”. Rada Reklamy uznała je za zasadne, reklamy zniknęły ze strony internetowej firmy.
  • 2014–05Akcja związana z radiowymi reklamami stymulatorów poprawiających sprawność seksualną. Ponad 4500 skarg wysłanych do działów reklamy stacji radiowych RMF FM, Zet, TO FM, Vox FM, WAWA, Antyradio, Eska, Zet Gold, Złote Przeboje, Rock Radio.
  • 2014–05Akcja związana z reklama outdoorową firmy Profi, w której zastosowano wulgarne i seksualizujące skojarzenia do promocji zupek w proszku. Analiza specjalistów od marketingu wskazywały na wizerunkowy kryzys marki spowodowany akcją konsumencką.
  • 2014–05Portale onet.pl i wp.pl usuwają linki do stron pornograficznych w rezultacie pisma STS powołującego się na nowy zapis kodeksu karnego.
  • 2014-04na skutek akcji STS, Rada Reklamy uznaje reklamy billboardowe jednego z serwisów pornograficznych za niezgodne z zasadami etyki.
  • 2014–04  Zmiana przepisów kodeksu karnegowprowadzenie zakazu reklamy i promocji pornografii w przestrzeni publicznej.
  • 2014–03Akcja dotycząca reklamy billboardowej w Czersku. Rada Reklamy uznaje skargi za zasadne.
  • 2014–02Akcja dotycząca reklamy firmy Boryszew S.A. Rada Reklamy uznaje skargi za zasadne.
  • 2014–01Akcja konsumencka pt. „Chrońmy dzieci przed pornobiznesem” skierowana do Ministerstwa Sprawiedliwości z postulatem prowadzenia do projektu zmian kodeksu karnego zakazu reklamy pornografii oraz do operatorów sieci telekomunikacyjnych z postulatem włączenia blokady dostępu do pornografii z telefonów komórkowych przez osoby nieletnie. Akcja zakończyła się wprowadzeniem zmian do kodeksu karnego, a tym samym zakazu reklamy i promocji pornografii w przestrzeni publicznej. W reakcji na liczne skargi konsumentów, firma Orange poinformowała o wprowadzeniu na rynek nowego produktu, tj. karty pre-paid z blokadą treści pornograficznych.
+Rok 2013 - rozwiń
  • 2013-12 – Akcja dotycząca hasła wykorzystywanego w promocji Gazety Lokalnej Krotoszyn. Redakcja wycofała się z hasła, a Rada Reklamy uznała je za naruszające zasady etyki w reklamie.
  • 2013-11 – akcja związana z reklamami umieszczanymi w wielu tytułach wydawnictwa Bauer, w tym w rodzinnym magazynie telewizyjnym TeleTydzień. W kilka dni po rozpoczęciu akcji Wydawnictwo Bauer zdecydowało się usunąć prawie wszystkie z kwestionowanych reklam.
  • 2013-11 – za namową STS, Rada Reklamy zmienia regulamin rozpatrywania skarg, tak aby uchwały mogły być wydawane w sprawie reklam podmiotów zagranicznych.
  • 2013-10 – w reakcji na pismo STS Empik usuwa kalendarze erotyczne z przestrzeni sąsiadującej z  produktami dla dzieci.
  • 2013-10 – w reakcji na pismo STS, jedno z centrów handlowych w Częstochowie zmusza jednego z  najemców do usunięcia seksistowskich reklam.
  • 2013-09 – akcja związana z plakatami reklamującymi film pt. „ Do zaliczenia”, które choć miały zachęcać do „zaliczenia „ komedii, były również ordynarnym i dwuznacznym dowcipem sugerującym „zaliczenie” bohaterki filmu. Rada Reklamy uznała skargi za zasadne.
  • 2013-06 – akcja związana z prymitywnym spotem telewizyjnym napoju Hoop Cola, który promował seksualny trójkąt pod hasłem „Moc pełnej tolerancji”. Ponad 1700 opinii wysłanych do producenta napoju oraz ponad 1400 skarg wysłanych do KRRiT. Skargi zostały również wysłane do Rady Reklamy, która uznała je za zasadne.
  • 2013-06 – akcja związana z odcinkiem serialu „Malanowski i Partnerzy” pt. „Rzeźnik” KRRiT uznała skargi za zasadne i nałożyła na nadawcę programu (Polsat) karę w wysokości 50.000 zł.
  • 2013-03 – Konferencja w Sejmie RP „Odebrana niewinność”.
  • 2013-03 –tłumaczenie i publikacja wersji polskiej raportu Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA) na temat seksualizacji oraz brytyjskiego raportu „Pozwólmy dzieciom być dziećmi”.
  • 2013-02 – akcja związana z reklamą wafelków „Grześki”. Formuła żartu i sposób pokazania stosunków rodzinnych, godził w obraz intymnych relacji, jakie powinny istnieć między dziećmi a rodzicami. Rada Reklamy uznała skargi konsumentów za zasadne.
  • 2013-01 – akcja związana z reklamą outdoorową oraz telewizyjna usług telefonii komórkowej Heyah, w której wykorzystano podobiznę Lenina – twórcy ideologii komunistycznej – w satyrycznej kreskówce. Heyah wycofało się z kampanii i usuwało billboardy z przestrzeni publicznej. O akcji napisała nawet Associated Press, Daily Telegraph oraz Washington Post. 
+Rok 2012 - rozwiń
  • 2012-10 – Akcja związana z reklamami billboardowymi napoju Black – Rada Reklamy uznała, że reklamy zawierały treści dyskryminujące i naruszają Kodeks Etyki Reklamy. Była to najbardziej oprotestowana kampania reklamowa w 2012 roku.
  • 2012-07 – Akcja związana z reklamami usługi SaveUp – reklamodawca zobowiązał się usunąć reklamy z przestrzeni publicznej. Również Rada Reklamy zgodziła się ze skargami konsumentów stwierdzając, że reklama uprzedmiotawia wizerunek kobiety.
  • 2012-06 – Akcja związana z reklamami mBanku – Rada Reklamy uznała skargi konsumentów za zasadne, a mBank wycofał się z niestosownej formy promocji.
  • 2012-06 – Akcja związana z reklamami Egoo – we wrześniu 2012 roku Rada Reklamy uznała skargi konsumentów, a reklamy zniknęły z przestrzeni publicznej.
  • 2012-06 – Akcja związana z reklamami telewizyjnymi napoju Black – we wrześniu 2012 roku Rada Reklamy podzieliła skargi konsumentów i uznała, że mogą być one nadawane wyłącznie po godzinie 20.00.
  • 2012-05 – Akcja związana z dystrybucją pornografii w sieci Inmedio – akcja na razie nie przyniosła bezpośrednich skutków i będzie kontynuowana.
  • 2012-05 – Akcja wysyłki książki „Pornoland. Jak skradziono naszą seksualność” do liderów opinii, urzędników i polityków – akcja przyniosła m.in. liczne sprawozdania w mediach.
  • 2012-05 – Akcja wrocławskiego ośrodka STS związana z reklamą sieci pizzerii – Rada Reklamy uznaje skargi za uzasadnione.
  • 2012-03 – Akcja dotycząca reklam firmy home.pl – Rada Reklamy uznaje skargi konsumentów.
  • 2012-03 – Akcja związana z nazwą lodów firmy Nestlé – na skutek naszych działań firma podjęła decyzję o zmianie nazwy lodów.
  • 2012-02 – Akcja dotycząca emisji obscenicznych teledysków w kręgielniach Fantasy Park – po reakcji konsumentów właściciel wprowadza monitoring emitowanych teledysków.
  • 2012-01 – Akcja poznańskiego ośrodka STS związana z reklamami pism pornograficznych w lokalnym magazynie telewizyjnym – wydawca wycofuje się z publikacji reklam.
  • 2011-12 – Akcja ośrodka gdańskiego STS dotycząca reklam billboardowych sieci hurtowni elektrycznych – po reakcjach konsumentów reklamodawca zmienia treść reklam.
+Rok 2011 - rozwiń
  • 2011-11 – Akcja dotycząca umieszczania obscenicznych plakatów w sieci EMPiK – Empik wycofuje plakaty ze sprzedaży.
  • 2011-11 – Akcja dotycząca reklam billboardowych firmy Multimedia – celem akcji było podkreślenie osobistej odpowiedzialności prezesa za seksistowskie reklamy. W ramach akcji nie wysyłano skarg do Rady Reklamy. Akcja spotkała się z licznymi pozytywnymi komentarzami w mediach.
  • 2011-10 – Akcja dotycząca lokalnej reklamy w Gliwicach – reklamodawca zmienia reklamę po kilku godzinach od rozpoczęcia akcji
  • 2011-06 – Akcja dotycząca reklam Maximus – Rada Reklamy uznaje skargi konsumentów za uzasadnione. Reklama firmy Maximus jest najbardziej oprotestowaną reklamą w 2011 roku.
  • 2011-05 – Akcja dotycząca reklam filmów pornograficznych w pismach wydawnictwa Bauer – wydawca usuwa reklamy z milionów tygodników, a sam zaprzestaje dystrybucji pornografii na telefony komórkowe.
  • 2011-03 – Akcja dotycząca odcinka programu „Rozmowy w toku” – w wyniku działań konsumentów KRRiT nakłada jedną z najwyższych w historii kar finansowych na TVN.
  • 2011-02 – Akcja dotycząca trzech reklam firmy Media Markt – Rada Reklamy uznaje za uzasadnione skargi na wszystkie reklamy.
  • 2011-02 – Akcja dotycząca reklam billboardowych filmu „Łatwa dziewczyna” – Rada Reklamy uznaje skargi za zasadne.