Zakończenie akcji dotyczącej Showup

W dniu dzisiejszym kończymy akcję dotyczącą reklam pornograficznego portalu showup. Reklamy zniknęły już z przestrzeni publicznej dzięki naszej akcji. Były one upublicznione przez dwie firmy: MiniBus z Karczewa oraz Eko Taxi z Warszawy.

Firma MiniBus zareagowała na maile konsumentów bardzo szybko i reklamy zniknęły natychmiast. Z kolei wyjaśnienia Eko Taxi pozostawiają wiele do życzenia. Zgodnie z wyjaśnieniami firmy, kampania już się zakończyła. Według przedstawicieli firmy, kampania była legalna, ale z uwagi na opinie konsumentów zostałaby i tak przerwana.  Wyjaśnienia Eko Taxi były dla nas nieprzekonujące i niejasne. Z jednej strony Eko Taxi twierdzi, że prowadziło legalną kampanię (co naszym zdaniem nie jest prawdą), z drugiej, że zgłoszenia konsumentów były zgodne z zasadami firmy, “która od początku swojej działalności nie promowała i nie reklamowała działalności gospodarczej, która byłaby sprzeczna z prawem”Mimo to, zdejmowanie plakatów przez Eko Taxi trwało – według informacji przedstawicielki firmy – kilka dni, narażając tym samym dzieci na styczność z reklamą promującą portal, na którym umieszczana jest obsceniczna pornografia. Reklamy nigdy nie powinny znaleźć się w przestrzeni publicznej, a po otrzymaniu pierwszych maili od konsumentów w dniu 24 listopada, powinny zostać zdjęte w trybie natychmiastowym. Na nasze pytanie zadane 30 listopada, czy reklamy już zniknęły nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Naszym zdaniem – delikatnie mówiąc – postawa Eko Taxi pozostawiała wiele do życzenia i nie była wystarczająco klarowna i odpowiedzialna. 

Najważniejsze jest jednak to, że reklamy w końcu zniknęły z przestrzeni publicznej. Stowarzyszenie Twoja Sprawa złożyło zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa z art. 200 par. 5 kk, który zakazuje reklamy i promocji działalności polegającej na rozpowszechnianiu treści pornograficznych w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi przez osoby poniżej 15 roku życia.

Dziękujemy wszystkim za wzięcie udziału w naszej akcji.

Kampania Showup była niebezpieczna dla dzieci i ogromnie szkodliwa. Wcześniej podobna promocja miała miejsce w 2013 roku i była prowadzona na wielkopowierzchniowych billboardach. Według szacunków Megapanel PBI/Gemius, tylko we wrześniu 2013 roku, kiedy była prowadzona wspomniana kampania, na stronę z showup.tv z niezwykle obsceniczną i wulgarną pornografią weszło ponad 140 000 dzieci w wieku 7-14 lat! 

« wróć