Chrońmy dzieci przed pornobiznesem

Chronmy dzieci przed pornobiznesem - mem

 

Czas akcji: 2014 styczeń

Zasięg: akcja ogólnopolska

Opis: W 2013 roku pornobiznes przekroczył kolejne granice. W wielu polskich miastach można było oglądać billboardy reklamujące jeden z serwisów pornograficznych, zachęcające odbiorców, a więc również dzieci, do odwiedzenia strony internetowej z niezwykle ordynarną pornografią. Według szacunków badania Megapanel PBI/Gemius we wrześniu 2013 roku na wspomniany portal weszło ponad 140 000 dzieci w wieku 7-14 lat! A to tylko jeden z wielu portali pornograficznych w Internecie. Liczba dzieci odwiedzających strony pornograficzne we wrześniu 2013 roku, została oszacowana na ponad 720 000!

U 99% rodziców w Polsce pornografia wzbudza niepokój w kontekście wychowania dzieci, niezależnie od tego, czy dziecko ma 6, 10 czy 15 lat. Porównywalny niepokój budzą jedynie: wpływ alkoholu, narkotyki, dopalacze, agresja w szkole i przestępczość (badania zrealizowane przez Grupę IQS w listopadzie 2013 na próbie N=300 metodologią CAWI).

Dostęp dzieci do pornografii jest powszechnie dostępny. Nawet jeśli rodzice instalowali programy kontroli rodzicielskiej na domowych komputerach, to duża część dzieci korzystała z Internetu przez komórkę, z pominięciem domowej sieci. Urządzenia mobilne oferują znacznie mniej możliwości blokowania niechcianych treści, oferując praktycznie nieograniczony dostęp do pornografii.

Według badań Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej z jesieni 2012, niemal co czwarty chłopiec w gimnazjum w Polsce styka się z pornografią kilka razy w tygodniu, a co siódmy ogląda filmy pornograficzne codziennie.

Mainstreamowa pornografia przesycona jest wynaturzonymi, wulgarnymi, pełnymi brutalnej przemocy obrazami, które niszczą młodą psychikę. Przestępstwa na tle seksualnym, zaburzenia osobowości, agresja, niszczenie relacji czy niemożność wejścia w relacje, to tylko niektóre ze skutków takiego uzależnienia. Z tego powodu tak ważne jest objęcie szczególną ochroną właśnie dzieci i młodzież.

Nasza akcja „Chrońmy dzieci przed pornobiznesem” prowadzona była dwutorowo –  skierowana była do operatorów największych sieci komórkowych z apelem o wprowadzenie w telefonach blokad chroniących dzieci przed pornografią w Internecie, a także do Ministerstwa Sprawiedliwości, by ukrócić reklamę serwisów pornograficznych na wielkoformatowych billboardach.

Efekt: Ponad 12300 maili wysłanych przez konsumentów do operatorów sieci komórkowych oraz Ministerstwa Sprawiedliwości. Ministerstwo Sprawiedliwości zdecydowało się zaproponować stosowne zmiany do kodeksu, które następnie zostały [niemal jednogłośnie] przyjęte przez Sejm i Senat jako część większej nowelizacji. 25 kwietnia 2014 roku w Dzienniku Ustaw pod pozycją 538 znalazła się ustawa z “naszym” przepisem, zakazującym reklamy i promocji pornografii, która wejdzie w życie 25 maja 2014 roku.

« wróć