Rada Reklamy – 4 reklamy napoju Zbój niezgodne z KER

Pomyślne rozstrzygnięcie znalazła sprawa bulwersujących reklam napoju Zbój Energy Drink.

Filmy reklamowe zrealizowane w kampanii „Z życia Zbója” silnie akcentują szowinistyczne podejście i przedmiotowe potraktowanie kobiet, co potwierdza fakt wykorzystania w nich kobiecego ciała, co w tym przypadku nie miało żadnego związku z  reklamowanym produktem.

Cytując jedną z uchwał Rady Reklamy, przybliżamy wydźwięk tych materiałów. Możecie je Państwo zobaczyć w całości na kanale YouTube promującym napój (4 odcinki “Z życia Zbója”).  

„Reklama rozpoczyna się pokazaniem skąpo ubranej kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem jej dekoltu. Kobieta wdzięczy się do siedzącego naprzeciwko niej mężczyzny w wulgarny sposób. Reklamę kończy scena, w której mężczyzna po wypiciu reklamowanego napoju trzeźwieje i wychodzi widząc normalną kobietę w miejscu seksownej pani z początkowej części klipu. Całość jest opatrzona hasłem: «Zawsze pomoże jak trzeba». W klipie tym jest wiele podtekstów seksualnych. Sugeruje on również, że atrakcyjny jest jeden stereotypowy wygląd kobiet. Reklama zdecydowanie przekracza granice dobrego smaku, a więc nie jest zgodna z dobrymi  obyczajami, a z “uwagi na naruszenie norm art. 2 ust. 1 i art. 4 Kodeksu Etyki Reklamy rozpowszechnianie reklamy powinno zostać niezwłocznie wstrzymane”.

Rada Reklamy uznała zasadność wnoszonych przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa skarg i wydała 4 odrębne Uchwały.

Szczegóły uzasadnienia oraz dosyć oryginalna argumentacja strony skarżonej, znajdują się w poniższych dokumentach:

  1. Uchwała_ZO97_17
  2. Uchwała_ZO98_17
  3. Uchwała_ZO99_17
  4. Uchwała_ZO100_17
« wróć